کد مطلب:33716 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:142
بسم الله الرحمن الرحیم و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله اجمعین و امر بالمعروف تكن من اهله و انكر المنكر بیدك و لسانك امر به معروف كن تا خودت اهل معروف باشی و با دست و زبان از منكر نهی و منع كن. در نوبت پیشین در باب این فریضه ی مهم اسلامی از برخی جهات و جوانب سخن گفتیم. و بیان كردیم كه خداوند، امت اسلام یا دست كم مسلمانان صدر اسلام را بهترین امت می شمارد چرا كه امر به معروف و نهی از منكر می كنند كنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنكر (آل عمران، 110) [صفحه 288] كار مومنین امر به معروف و نهی از منكر است و كار منافقان امر به منكر و نهی از معروف. و گفتیم چنان نیست كه در هر جامعه ای امر به معروف و نهی از منكر ممكن باشد. برای آنكه انجام این فریضه ی مهم شرعی امكان پذیر باشد باید پاره ای از شروط مقدماتی مهیا شوند. فراهم كردن این شروط خود در واقع عین امر به معروف و نهی از منكر است. شاید علت آنكه بهترین امت، امتی دانسته شده است كه امر به معروف و نهی از منكر می كند، این باشد كه ساختار اجتماعی آن امت چنان است كه انجام این فریضه ی مهم در آن امكان پذیر است. گفتیم كه امر به معروف و نهی از منكر محتاج اذن والی نیست، بلكه مسلمین به محض مسلمان بودن، مكلف و موظف به انجام این فریضه ی بزرگ هستند و بلكه اگر منتظر و محتاج اذن والی باشد، این امر به نقیض خود بدل خواهد شد و انجام آن دچار اشكال و خدشه خواهد گردید. همچنین بیان كردیم كه امر به معروف و نهی از منكر فریضه ای است كه نه فقط در میان مردم كه همچنین باید میان حكومت و مردم نیز روان باشد. هم رعایا و افراد تحت حكومت باید والیان، حاكمان و متصدیان را نهی از منكر كنند و هم وظیفه ی والیان و حاكمان است كه معروف را در میان مردم بشناسانند و روان كنند و تا آنجا كه ممكن است منكر را از میان بردارند.
درس سیزدهم 69/3/4
صفحه 288.
اختلاف رای شیعه و سنی درباره ی امر به معروف و نهی از منكر حاكمان فاسق
تمام اندیشه های عالمان دین لزوما دینی نیست
چند حدیث و روایت در باب امر به معروف و نهی از منكر
برخی احكام كلی در باب امر به معروف و نهی از منكر
نهی از منكرات فكری چگونه است
معنا و انواع بدعت
داور نیك و بد اندیشه ها به ویژه در عرصه ی اندیشه چیست یا كیست
حكم به بدعت بیرون از اجماعیات و ضروریات بسیار دشوار است
مقایسه آراء مرحوم فیض كاشانی و امام خمینی در باب امر به معروف و نهی از منكر
شارع به انجام كار بی تاثیر فرمان نداده است، اما تشخیص معنای تاثیر به عمق بینش فقیه بستگی دارد
نظام معرفتی و روانی فقیه در مضمون فتاوای وی تاثیر قطعی دارند
بهره نیكو جستن از منابع دینی از جمله قرآن در گرو یك تقوای پیشین است
شریعت یك رسن صامت است
معنای دقیق روشنفكری دینی
امر به معروف ناكسان- بدون تمهید مقدمات- غالبا بی ثمر یا زیانبار است
معنای امر به معروف و نهی از منكر ترویج شریعت به نحو مطلق و بی مقدمه نیست